امروزه که صفحات اجتماعی روز به روز در حال گسترده تر شدن هستند بحث مدیریت آن ها هم پیش می آید. اگر شما هم صاحب کسب و کاری باشید و بخواهید در شبکه های اجتماعی صفحاتی داشته باشید، دغدغه چگونگی مدیریت آن به سراغ شما هم خواهد آمد.

مدیریت انواع صفحات اجتماعی
مدیریت انواع صفحات اجتماعی

تعریف مدیریت شبکه اجتماعی

بیشترین آمار جستجوی افراد برای یافتن محتوا یا محصولات مد نظرشان در شبکه های اجتماعی است، به همین دلیل ایجاد یک استراتژی کارآمد جهت مدیریت این صفحات بسیار احساس می شود. با گذشت زمان و پیشرفت حوزه های کسب و کار دیجیتال تعداد این صفحات بیشتر شده و رقابت های بین مدیران نیز در این زمینه بیشتر می شود.

در یک تعریف ساده مدیریت صفحات اجتماعی فرآیندی در جهت تولید و انتشار محتوا در انواع شبکه های اجتماعی است. مدیریت شامل جذب مخاطب و افزایش دسترسی است که در کنار تولید محتوا بسیار ضروری است.

رایج ترین شبکه های اجتماعی

رایج تزین شبکه های اجتماعی
رایج تزین شبکه های اجتماعی

در راستای رسیدن به اهداف فوق باید در گام اول، قبل از هر گونه برنامه ریزی، بهترین شبکه اجتماعی را متناسب با کسب و کار انتخاب کرد. از مهمترین شبکه های اجتماعی مناسب برای کسب و کار می توان موارد زیر را نام برد:

فیسبوک: تنوع جنسیتی و سنی در این شبکه بسیار زیاد است و هر ماه حدود 2 میلیارد کاربر فعال دارد. فیسبوک با وجود محدودیت ها، منبع بسیار خوبی برای کسب و کارهای با جامعه هدف جهانی است.

اینستاگرام: این پلتفرم تصویر محور جایگاه بسیار خوبی در بین کاربران پیدا کرده است و آمار کاربران آن روز به روز در حال افزایش است. بهترین گزینه برای کارهایی است که عکس و ویدئو بسیار برای آن ها تهیه می شود.

توییتر: اشتراک اخبار و محتوای جدید متناسب با کسب و کار در این شبکه امکان پذیر است. در واقع پلتفرمی است که بیشتر بحث های روز در آن مطرح می شود. توییتر بیش از 300 میلیون کاربر فعال دارد.

لینکدین: شبکه اجتماعی اختصاصی کسب و کارها است، با کمک آن می توان افرادی را که در یک حوزه مشغول به کار هستند پیدا کرد و با اشتراک محتوا با آن ها ارتباط برقرار کرد.

یوتیوب و پینترست نیز از دیگر شبکه های اجتماعی هستند که برای محتوای ویدئویی و تصویری کاربرد زیادی دارند.

5 گام موثر مدیریتی

پس از انتخاب شبکه اجتماعی مناسب کسب و کار 5 گام موثری که می توانید در جهت تحقق اهداف خود بردارید عبارتند از:

نقش شبکه های اجتماعی در سئو

1 – تعیین اهداف

برای گرفتن تصمیمات اولیه، باید اهداف کسب و کار را متناسب با نیاز ها تعیین نمود. سپس مرحله به مرحله برای رسیدن به اهداف براساس ابزار موجود برنامه ریزی کرد. شکستن هدف به اهداف کوچکتر باعث روشن شدن مسیر و سهولت دسترسی به آن می شود. در نتیجه تولید محتوا برای کسب و کار به گونه ای دقیق برنامه ریزی می شود و خط مشی تا انتهای کار بدست می آید.


2- تعیین محدوده برای اهداف تعیین شده

تعیین استاندارد رسیدن به اهداف باعث می شود تا کار با بهترین کیفیت ممکن به صورت مرحله به مرحله پیش رود. تعیین اهداف بزرگ که دستیابی به آن ها سخت است باعث احساس شکست در مسیر می شود. مثلا یکی از اولین اقدامات در شبکه های اجتماعی بحث جذب مخاطب است که با تعیین ریز جزئیات هدف، دستیابی مرحله به مرحله امکان پذیر می شود.


3- شناخت مخاطبان و مشتریان

در شبکه های اجتماعی توجه به نیاز مخاطب فاکتور کلیدی در حفظ آن هاست. اگر از نیازهای مخاطبان اطلاعات درستی نداشته باشید بعد از مدتی آن ها را از دست خواهید داد. باید همواره مطالب پرطرفدار و کارآمد و مورد نیاز مخاطب را تهیه کرد و به تمام فاکتور هایی که بر انتخاب مخاطب تاثیر گذار هستند توجه نمود. در نظر گرفتن تغییر سلایق یک مخاطب نیز از فاکتور های کلیدی است که در دنیای دیجیتال باید مد نظر قرار بگیرد.


4- مدیریت پویا با بررسی مداوم نتایج

از مهم ترین عواملی که برای حفظ مخاطبان باید به آن توجه داشت تولید محتوای مناسب برای شبکه های اجتماعی، متناسب با بازخورد هایی است که از مخاطبان گرفته می شود. پس باید به طور مداوم نتایج را بررسی کرد تا بتوان روش را مورد ارزیابی قرار داد، اشکالات آن را مشخص کرد و سپس اصلاحات مورد نیاز را انجام داد. این بررسی مداوم به بهبود روش ها بسیار کمک می کند و محتوای شما را به نظر مخاطبان نزدیک تر می کند.


5- روش مناسب تولید محتوا

در هر شبکه اجتماعی تولید محتوای مناسب از ضروری ترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود. در هر کسب و کاری نیز بسته به مخاطبان باید روش خاصی را برای تولید محتوا داشت. برای اینکه محتوایی اثر گذار برای مخاطبان خود تهیه کنید باید در نظر بگیرید که محتوای شما با زمینه فعالیت شما کاملا متناسب باشد، در زمانهایی ارسال شود که برای اکثر مخاطبان شما مناسب است؛ همچنین باید بازخورد مخاطبان نیز در آن در نظر گرفته شود.

در هر شبکه اجتماعی نوعی از محتوا پاسخگوی نیاز مخاطبان شما خواهد بود که باید همواره آن را در نظر داشته باشید و این مورد از نکات کلیدی انتخاب شبکه اجتماعی شما است. مثلا در صفحاتی که تصویر محور هستند انتشار محتوای متنی پاسخگو نیست.


توجه به مخاطب
توجه به مخاطب

باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مخاطبان در شبکه های اجتماعی همواره در حال چک کردن نظرات و مطالب هستند و پاسخ به نظرات آن ها بسیار مهم است. بنابراین برای هر یک از صفحات، باید فرد یا افرادی همواره به صورت آنلاین حضور داشته باشند تا به نظرات و سوالات آن ها پاسخ دهند.

شبکه های اجتماعی بستری بسیار مناسب است تا روابطی دوستانه با مخاطبان خود داشته باشید و به آن استمرار دهید. فرصت های جدیدی در اختیار مخاطبان خود قرار دهید و با آن ها گفتگو کنید و از نظرات آن ها در اقدامات بعدی خود استفاده کنید.

صفحات اجتماعی بهترین فضا برای ایجاد کمپین های تبلیغاتی هستند تا بتوان در مدتی کوتاه مخاطبان بسیاری را جذب کرد. با ارتباط گرفتن با دیگر صفحات می توان تبلیغات را در دیگر صفحات داشت که این کار به معرفی نام برند شما و جذب مخاطبان کمک شایانی خواهد کرد.

طرح ها و مسابقات نیز برای مخاطبان بسیار جذاب هستند و باعث پیگیری بیشتر آن ها خواهد شد. انتشار محتوایی ساده مانند یک طرح نظر سنجی یا طرح تخفیفی یا مسابقه اثر گذاری زیادی بر مخاطب دارد و او را وادار به پیگیری و بررسی خواهد کرد.

ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی

ابزار های مدیریتی
ابزار های مدیریتی

برای مدیریت شبکه های اجتماعی ابزار هایی نیز مورد استفاده قرار می گیرند که به این فرآیند سرعت بخشیده و آن را تسهیل می کنند. البته باید در نظر داشت برای استفاده بهینه از این ابزار ها شخصی سازی باید انجام شود. نکته قابل توجه دیگر این است که برخی از آن ها تحلیل هایی نیز ارائه می دهند که بسیار موثر و مفید است. از جمله ابزار های مورد استفاده به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • HootSuite: مدیریت چند شبکه اجتماعی
  • Hubspot: آنالیز پست ها
  • MeetEdgar: انتشار مجدد پست های پرطرفدار
  • TweetDeck: مدیریت حساب توییتر
  • IFTTT: ارسال خلاصه مقاله در شبکه های اجتماعی
  • Buffer: زمان بندی در انتشار
  • Sprout Social: آنالیز رفتار مشتری
  • Google Analytics: تحلیل وضعیت
  • SocialFlow: تحلیل رفتار کاربر و تعیین مناسب ترین زمان بندی
  • Iconosquare: مدیریت محتوای اینستاگرام
  • Sprinklr: آنالیز و تبلیغات
  • KnowEm: کنترل بحث و گفتگو

خدمات ممتاز سئو

متخصصان ممتاز سئو با تلاش شبانه روزی بستری امن و موثر را در جهت تحقق اهداف مدیریتی شما در صفحات اجتماعی ایجاد کرده اند. مجموعه ممتاز سئو با هدف تسهیل فرآیند های مدیریتی صفحات اجتماعی از ابتدا تا انتهای این فرآیند همواره همراه و پشتیبان شما خواهد بود.

با تکیه بر توان متخصصان ما از دغدغه های مدیریتی خود در حوزه دیجیتال بکاهید و به توسعه و گسترش دیگر جنبه های کاری خود بپردازید.

مجموعه ما در تمام مراحل؛ انتخاب شبکه اجتماعی مناسب، انتخاب هدف مناسب و استاندارد، شناخت مخاطبان و ارائه و اجرای راهکار برای جذب و حفظ مخاطبان همراه شما خواهد بود.