پیش تر از این با مقاله ” آموزش گوگل سرچ کنسول ” همراه شما بودیم و به طور کامل در مورد نحوه استفاده از آن با شما صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم نحوه ی ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید گوگل سرچ کنسول و یا همان گوگل وبمستر تولز سابق، جزو سرویس های کاربردی گوگل است که وب مستران از طریق آن می توانند به آنالیز وب سایت شان بپردازند. در حقیقت گوگل سرچ کنسول یک پل ارتباطی بین صاحبان سایت و گوگل است. گوگل سرچ کنسول به کمک افرادی می آید که می خواهند وب سایت شان را خودشان در سرچ کنسول ثبت کنند و به وسیله گزارشاتی که این سرویس می دهد سایت خود را بهینه کنند.

گزارشاتی که گوگل سرچ کنسول به کاربران خود ارائه می دهد کاملا رایگان است. ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول الزامی نیست اما بهتر است برای اینکه گوگل وب سایت شما را به راحتی درک کند و به بهترین شکل ممکن نمایش دهد این کار را انجام دهید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول سرویس وسیعی است که ابزارهای کاربردی را به کاربران و صاحبان وب سایت خود ارائه می دهد. این اطلاعات برای صاحبان سایت، وب مسترها و بازاریاب ها بسیار ارزشمند و مفید می باشد. از اطلاعات ساده از قبیل Gmail و Google Drive تا ابزار هایی مانند Analytics و تبلیغات در گوگل سرچ کنسول وجود دارد. این ابزار پشتیبانی خاص و جامع تری را به کاربر ارائه می دهد.

تعریف خلاصه گوگل سرچ کنسول:

گوگل سرچ کنسول در واقع ابزاری است که به کمک صاحبان وب سایت ها می آید و این امکان را می دهد تا صاحبان وب سایت ها، سایت خود را در نتایج گوگل ردیابی و نظارت کنند. در حقیقت گوکل سرچ کنسول در تجزیه و تحلیل وب سایت و آنالیز کلی وب سایت به متخصصین و مالکان وب سایت کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله دیگر ما با عنوان ” گوگل سرچ کنسول چیست ” مراجعه کنید.

نحوه ی ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول چند مرحله را باید طی کنید که ما در این قسمت، مراحل را به طور خلاصه توضیح داده ایم. البته نگران نباشید در قسمت بعد هر یک با جزئیات بیشتری توضیح داده خواهند شد.

  1. وارد یک حساب گوگل شوید.
  2. سپس وارد صفحه ی گوگل سرچ کنسول شوید.
  3. URL وب سایتی که می خواهید در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید را وارد کنید.
  4. تایید مالکیت وب سایت
  5. شروع به آنالیز عملکرد سایت با گوگل سرچ کنسول کنید.

ثبت نام یا ورود به یک حساب Google

اگر شما از قبل یک حساب کاربری داشتید از آن استفاده کنید. در صورتی که حساب کاربری نداشتید باید یک حساب کاربری ایجاد کنید؛ زیرا ممکن است از آن برای Gmail یا سازماندهی و اشتراک اسناد از طریق Google Drive استفاده کنید. بنابراین قبل از وارد شدن به گوگل سرچ کنسول باید حساب کاربری داشته باشید.

تنظیم گوگل سرچ کنسول و افزودن ویژگی

زمانی که به حساب Google خود وارد شدید، به صفحه اصلی گوگل سرچ کنسول بروید. البته با فرض اینکه قبلاً شما از این ابزار استفاده نکرده اید، موارد زیر را مشاهده خواهید کرد:

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

این صفحه از شما می خواهد که یک ویژگی که وب سایت شما دارد را انتخاب کنید. انتخاب شما بین این دو گزینه است : “دامنه” یا “URL”

  1. دامنه: زمانی که می خواهید Google همه دامنه ها و زیر دامنه های یک وب سایت را آنالیز کند این ویژگی یعنی دامنه را انتخاب می کنید. این ویژگی با زیر دامنه های “www” آغاز شده و ممکن است هر پروتکل دیگری را نیز در بر گیرد که این شامل HTTPS ، HTTP ، FTP و غیره است.
  2. URL: یک ویژگی سطح پایین تر است. با انتخاب این گزینه Google فقط داده های URL خاص و مشخصی را که شما تعیین می کنید را آنالیز می کند. یعنی URL ها را با پروتکل دقیق و زیر دامنه ای که وارد می کنید آنالیز می کند.

انتخاب هر کدام از این ویژگی ها بستگی به شرایط شما دارد. اگر فقط باید URL خاصی را آنالیز کنید، گزینه 2 را انتخاب کنید. همچنین اگر می خواهید داده های URL های مختلف خود را بطور جداگانه آنالیز کنید، گزینه 1 را انتخاب کنید.

تایید دامنه

گوگل سرچ کنسول به دیگران اجازه نمی دهد داده های سایت را برای هر دامنه یا URL آنالیز کنند. شما باید به موتور جستجو ثابت کنید که صاحب سایت هستید و یا اینکه از طرف مالک وب سایت اجازه دارید تا آن وب سایت را آنالیز کنید.

تا زمانی که تأیید نکنید مدیریت سایت به عهده شما نیست و قادر به مشاهده و آنالیز وب سایت از طریق گوگل سرچ کنسول نخواهید بود. بعد از انتخاب ویژگی، گوگل سرچ کنسول از شما می خواهد تا آن را از طریق DNS تأیید کنید و صفحه پایین را باید مشاهده کنید:

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

همانطور که می بینید گوگل سرچ کنسول یک پیام صوتی برای اضافه کردن به ارائه دهنده نام دامنه شما فراهم می کند. مکان و چگونگی اضافه کردن رکورد با توجه به ارائه دهنده شما متفاوت خواهد بود. شما می توانید مراحل مربوط به هر ارائه دهنده را در اینجا پیدا کنید. مراحل را طی کنید و سپس روی تأیید در گوگل سرچ کنسول کلیک کنید، سپس ویژگی شما تأیید می شود.

خطاها

چندین خطای متداول ممکن است در هنگام انتخاب این روش برای شما به وجود آید، ابتدا ممکن است با پیام “Your verification record was not found” روبرو شوید. دریافت این پیام غالباً به این معنی است که شما خیلی سریع و چابک برای گوگل بوده اید. امکان دارد چند دقیقه ای طول بکشد اما دوباره روی گزینه تأیید کلیک کنید. در اکثر موارد بار دوم تایید انجام خواهد شد.

پیام دیگری که امکان دارد شما دریافت کنید با این محتوا است “Your verification record did not match”. این پیام را معمولاً زمانی دریافت خواهید کرد که متن را کپی نکرده اید و یا اینکه متن را به درستی جای گذاری نکرده اید. در صورت دریافت این پیام ابتدا به مراحل قبل برگردید بررسی کنید و مطمئن شوید که پیام صوتی تهیه شده توسط گوگل را اضافه کرده اید. اسنادی که ارائه داده اید باید دقیقا مطابقت داشته باشند.

اگر تصمیم داشتید URL را اضافه کنید روش های دیگری نیز وجود دارد.

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

روش های مختلفی که می توانید یک URL را تأیید کنید به شرح زیر است:

1.بارگذاری پرونده HTML : با اضافه کردن یک فایل HTML به سایت خود می توانید مالکیت URL را تأیید کنید. زمانی که می خواهید گزینه “بارگذاری پرونده HTML” را تایید کنید، فایل مربوطه را در اختیار شماست. سپس می توانید دستورالعمل های روی صفحه را برای تأیید دنبال کنید.

2. HTML Tag : به جای یک فایل HTML کامل، می توانید برچسب را به HTML یک صفحه خاص اضافه کنید. هنگامی که این گزینه را به عنوان گزینه تأیید انتخاب می کنید، گوگل سرچ کنسول یک بار دیگر برچسب را ارائه می دهد. دستورالعمل هایی در مورد چگونگی و به کجا اضافه کردن آن نیز ارائه می شود که می توانید از آن نیز استفاده کنید.

3. کد Google Analytics : این گزینه برای کسانی است که از Google Analytics استفاده می کنند. می توانید با افزودن کد گوگل آنالیتیکس Analytics به کد صفحه آن را تأیید کنید. کد باید به بخش صفحه شما اضافه شود.

4. Snacket Container Container Manager Google Tag : شما می توانید یک ویژگی URL را با کد موجود در قطعه GTM تأیید کنید. کنسول جستجو شما را طی می کند. به طور خلاصه شما باید قسمت کد Tag Manager را به یک صفحه اضافه کنید و بلافاصله پس از بازکردن برچسب صفحه را وارد کنید.

نکته: اگر نشانی اینترنتی که می خواهید آنالیز کنید توسط Google میزبانی می شود، لازم نیست کاری برای تأیید آن انجام دهید. URL فقط باید به گوگل سرچ کنسول شما اضافه شود سپس به طور خودکار تأیید می شود. با تأیید صحت کامل می توانید تجزیه و تحلیل داده های گوگل سرچ کنسول برای ویژگی خود را شروع کنید.

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

کاربران ، دارندگان و مجوزها

هر فرد در گوگل سرچ کنسول توانایی ها و حقوق متفاوتی دارد. خلاصه ای از آن را در قسمت پایین برای شما شرح داده ایم:

1.مالک :مالک در گوگل سرچ کنسول کنترل کامل را دارد. مالک می توانند تمام داده ها را مشاهده کرده و از کلیه ویژگی ها استفاده کنند. تنظیمات را ویرایش کرده و سایر کاربران را اضافه یا حذف کنند. در واقع مالک فردی است که مراحل تأیید را مطابق با جزئیاتی که در بالا گفتیم انجام داده باشد.

2. کاربر: کاربران نسبت به مالک اصلی حق کمتری دارند. یک کاربر می تواند تمام اطلاعات را مشاهده کند اما فقط چند کار مدیر را انجام می دهد.

از آنجایی که باید درباره مجوز دادن به افراد فکر کنید بهتر است کسانی به سایت شما دسترسی داشته باشند که نسبت به گوگل سرچ کنسول آشنایی داشته باشند؛ زیرا ممکن است به اشتباه یک گزینه مهم را تغییر دهند. پس بهتر است در این باره تصمیم بگیرید.

و در پایان امیدوارم این مقاله نیز برای شما مفید باشد.