در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان آشنایی با SERP را به طور کامل شرح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی Search Engine Results Page) SERP)

در این مقاله می خواهیم آنچه را که باید در مورد صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) بدانید توضیح دهیم تا شما به صورت کامل با SERP آشنا شوید:
SERP مخفف Search Engine Results Page می باشد که به معنای صفحه نتایج موتورهای جستجو است. هنگامی که در یک موتور جستجو مطلبی را جستجو می کنید در واقع SERP را می بینید، نتایج در صفحه ای به نام صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP نمایش داده می شوند، همچنین بعضی نتایج به عنوان نتایج ارگانیک شناخته می شوند که آشنایی شما از اینجا شروع می شود.

آشنایی با سه عنصر همراه SERP

از زمان شروع موتور جستجوی گوگل در سپتامبر 1998 تا به حال، SERP ها تکامل یافته اند و هر روز آشنایی ما با آن ها مفید تر از روز قبل بوده اند. اما SERP ها شامل سه عنصر اصلی هستند که شامل موارد زیر می شوند:
  • عنوان
  • URL
  • توضیحات

عنوان ها معمولا 70 کاراکتر طول دارند، رنگ آن ها آبی تیره است و شامل فضای خالی نیز می شوند.

آشنایی با SERP

URL ها در زیر عنوان قرار دارند و رنگ آن ها سبز می باشد.

در ادامه آن ها، توضیحاتی وجود دارد که به نام توضیحات متا، معروف هستند. توضیحات متا شامل 2 یا 3 خط می شوند که شامل 160 کاراکتر اند و رنگ آن ها خاکستری تیره می باشد.

کلمات کلیدی یا کلمه پرس و جو شده که کاربر در جعبه جستجو تایپ کرده است معمولاً در داخل توضیحات قرار می گیرد.
اصطلاح SERP معمولاً فقط به صفحه اول نتایج جستجوی Google اطلاق می شود زیرا هر چیزی بعد از صفحه شماره 1 نتایج جستجو گوگل پیدا می شود آنچنان اعتباری ندارد. از این رو شوخی محبوبی در بین کارشناسان سئو رواج دارد که می گویند: “بهترین مکان برای مخفی کردن وسایل ارزشمند چیست؟” پاسخ: “صفحه دوم Google”.

دو نوع نتایج جست و جو

توجه به این نکته مهم است که SERP ها حاوی دو نوع نتیجه جستجو هستند: نتایج ارگانیک و نتایجی که بابت آن ها هزینه ای پرداخت شده است.
نتایج ارگانیک،که به عنوان “لیست های طبیعی” نیز شناخته می شوند، در قسمت اصلی صفحه SERP ظاهر می شوند و نتیجه الگوریتم جستجوی ارگانیک Google است، سایت هایی که به صورت ارگانیک در SERP ظاهر می شوند سایت های مهم و مورد اعتمادی هستند.
نتایجی که بابت آن ها هزینه پرداخت شده، که به عنوان “نتایج حامی” نیز شناخته می شوند، بالاتر از نتایج ارگانیک یا در سمت راست نتایج ارگانیک قرار دارند و هر سایتی با مراجعه با Google AdWords می تواند یک جایگاه در نتایج گوگل برای خود خریداری کند.
علاوه بر نتایج اصلی جستجو، SERP اغلب “جعبه دانش” را در سمت راست نتایج اصلی جستجو نمایش می دهد. جعبه دانش معمولاً حاوی یک تصویر و توضیحات کوتاه است و در مثال زیر نمونه ای از نمودار دانش نشان داده شده است.
            آشنایی با SERP
نکته نهایی که باید در مورد SERP ها توجه داشت این است که هر SERP به یک صورت است. به عبارت دیگر، هیچ دو نفر که با یک کلمه کلیدی سرچ می کنند، SERP های یکسانی را مشاهده نمی کنند.
دلیل این امر این است که Google نتایج SERP را با توجه به تعدادی از عوامل مربوط به هر کاربر، مانند موقعیت مکانی فیزیکی کاربر، سابقه مرور و تنظیمات رسانه های اجتماعی، سفارشی می کند.

قصد جست و جو گر

برای این که صفحه شما در SERP ها قرار بگیرد، درک عبارت مورد جستجوی کاربر و قصد کاربر مهم است. همه جستجوهای Google را می توان به سه نوع تقسیم کرد:

جست و جوی اطلاعاتی

در این نوع سرچ، کاربر به دنبال به دست آوردن اطلاعات درباره چیز های مختلف می باشد از جمله:

  • نحوه خاموش کردن صدای هشدار دود
  • اندازه کفش در استرالیا
  • اولین باری که جت جیبی ساخته شد

جست و جوی رهیابی

جستجوی رهیابی هنگامی است که کاربر از قبل نام وب سایت را می شناسد و آنها فقط می خواهند آن سایت را پیدا کنند. این نوع جستجوگر چیزهایی مانند: youtube یا momtazserver یا takyek را تایپ می کند.

جستجوی معاملات

وقتی کاربر می خواهد چیزی بخرد، یک جستجوی معامله ای اتفاق می افتد این نوع جستجوگر ممکن است در کادر جستجو کلماتی مانند “کفش نایک مردانه” یا “دستگاه قهوه نسپرسو” یا “بیمه اتومبیل” تایپ کند.
 
این مهم است که درک کنید کدام یک از این سه نوع جستجو را در کمپین های SEO خود هدف قرار داده اید و اینگونه نیست که هر نوع جستجو از دیگری مهمتر است: هر سه نوع جستجو برای هر مشاغل حیاتی است.
 
درک هدف جستجوگر مهم است زیرا شما باید محتوای خود را به مکانی در دسترس خریدار که همان جستجوگر شما می باشد، هدف قرار دهید.
 

بررسی SERP گوگل: کلیدهای اصلی

این بدان معناست که تقریباً نیمی از جستجوها منجر به کلیک بر روی نتیجه ارگانیک می شود و با این روند افزایش چشمگیر نرخ کلیک (CTR) را به همراه خواهد داشت. 50.5٪ باقیمانده شامل جستجوهای بدون کلیک، کلیک بر روی تبلیغات پولی و جستجوی صوتی است.

همانطور که گفته شد، نتایج غنی دارای CTR بالاتر از میانگین 58٪ هستند و نتایج غیرغنی با 41٪ کمتر از میانگین کاهش می یابند. نتایج غنی با کلمات کلیدی برند دار با CTR 60٪ کمی بهتر عمل می کنند. دو نوع نتایج غنی، AMP و FAQ ، به صورت جداگانه با جزئیات بیشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.

 

AMP = بالاترین و پایین ترین CTR

AMP به طور همزمان مسئول بالاترین و کمترین CTR موجود در مطالعه است. نتایج غنی غیر AMP با CTR 92٪، بیشترین میزان کلیک را در هر 100 جستجو ایجاد می کند.

از طرف دیگر، مقالات AMP تنها 15٪ کمترین CTR را دارند. مقاله نسخه AMP از نتیجه AMP است. بنابراین مفید است که یک مقاله AMP در نتایج غنی استاندارد در مقایسه با مقالات برتر فهرست شود.

FAQ = بالاترین عملکرد نتیجه

نتایج غنی پرسش و پاسخ، از جمله کلمات کلیدی برند دار و غیر برند دار، میانگین CTR 87٪ را دارند. Milestone Research می گوید که بالاترین میزان در بین انواع نتایج غنی مورد مطالعه است. اگر کلمات کلیدی برند را از معادله خارج کنید، نرخ کلیک برای نتایج پرسش و پاسخ به 91٪ می رسد.

نتایج غنی از ویدیو نیز عملکرد خوبی دارند

بر اساس این مطالعه، تصاویر کوچک ویدیو در بیش از یک چهارم نتایج جستجو در حال نمایش است. CTR برای نتایج غنی از ویدئو، از جمله کلمات کلیدی نام تجاری و غیر برند، 62٪ است و آن را به یکی از بهترین نتایج دارای نتایج غنی تبدیل می کند.

برخلاف نتایج غنی از پرسش و پاسخ ، وقتی کلمات کلیدی برند در سوال وجود داشته باشد، ویدیوها در جستجوی Google کلیک بیشتری می خورند. CTR برای نتایج غنی از ویدئو با کلمات کلیدی نام تجاری 65٪ است، در حالی که برای نتایج بدون کلمات کلیدی برند 50٪ است.

Milestone Research خاطرنشان می کند که فیلم ها در دسته عکس های کوچک Google بیش از نیمی از YouTube می آیند و آن را به بالاترین پلتفرم توصیه شده برای بارگذاری فیلم ها تبدیل می کنند.

چگونه Google SERPS از سال 1998 تکامل یافته است؟

در واقع SERP هایی که در سال 1998 شاهده بودید زمین تا آسمان با SERP های 2019 تفاوت دارد. در سال 1998 گوگل به شکل زیر بود:

1998 تا 2004
 
آشنایی با SERP
 
 
     آشنایی با SERP

2004 تا 2010
 
آشنایی با SERP
 

 
2014 تا 2010
آشنایی با SERP

2014 تا 2016

آشنایی با SERP


آشنایی با ویژگی های SERP

در مقاله آشنایی با SERP به ویژگی های آن هم می پردازیم. در آوریل 2007، Google خیلی بیشتر از 10 خط پیوند آبی را شروع کرد، که همه ما به آنها عادت کرده ایم. در ماه مه همان سال، گوگل معرفی ‘جستجوی جهانی’ (همچنین “جستجوی مخلوط” یا “جستجوی پیشرفته” را نیز اعلام کرد. با نتایج ارگانیک سنتی مخلوط شده، سایر رسانه ها در SERP ها مانند فیلم ها، تصاویر و سایر موارد ظاهر شدند و همچنین نقشه ها هم شامل این آمار بودند.
این تغییرات به گونه ای طراحی شده است که جستجوگرها بتوانند بدون نیاز به کلیک کردن در صفحه SERP ها، آنچه را که به دنبال آن می گردند پیدا کنند.

جعبه یا پنل دانش

در سال 2012 گوگل پنل دانش یا دانش باکس را معرفی کرد، مستطیل حاوی تصاویر و متن است که معمولاً در سمت راست نتایج جستجوی برتر قرار دارد.

جعبه دانش از نمودار دانش Google برای جمع آوری داده ها از وب سایت های مختلف استفاده می کند تا به جستجوگرها خلاصه و سریع نتایج مربوط به سوالات خود را ارائه دهد.

به عنوان مثال اگر «همسران هنری هشتم» را تایپ کنید، Google جعبه دانش زیر را معرفی می کند:
 
 
آشنایی با SERP

سایر نتایج پیشرفته

از سال 2007 گوگل انواع و اقسام بیشتری از نتایج پیشرفته را معرفی کرد، که هرکدام برای ارائه اطلاعات از یک صنعت خاص یا نوع خاصی از مقاله طراحی شده است.
به مثال های زیر توجه کنید:

ویدئو ها

هنگامی که عبارت خود را در کادر جستجو را وارد می کنید، روی گزینه “ویدیوها” درست در زیر کادر جستجو کلیک کنید تا لیست های ویدیوی Google را مشاهده خواهید کرد:
آشنایی با SERP

بسته توییت

اگر نام افراد مشهور را تایپ کنید، نتیجه برتر اغلب آخرین توییت های آنهاست، مانند این مثال:
 

لینک سایت ها

پیوندهای سایت پیوند های دیگری هستند که در زیر لیست SERP ظاهر می شوند. آنها معمولاً برای وب سایت های شرکت های بزرگ ظاهر می شوند.
پیوندهای سایت معمولاً بر اساس موارد موجود در ناوبری اصلی وب سایت است. آنها به صفحات خاصی در وب سایت پیوند دارند ماند مثالی که در زیر مشاهده می کنید:
آشنایی با SERP

نتایج خرید

نتایج خرید در باکس های مستطیلی با قیمت ظاهر می شوند.
آشنایی با SERP

بررسی ها

بررسی ها، همراه با رتبه بندی های ستاره دار، در SERP برای مشاغل محلی، فیلم و کتاب ظاهر می شود:
آشنایی با SERP

نقشه محلی

یک بسته ی با یک ویژگی SERP است که شامل یک نقشه به همراه لیستی از مشاغل محلی است:
آشنایی با SERP

قطعات ویژه

یک قطعه برجسته به همراه یک لیست گسترده است که شامل تصویر یا خلاصه ای از اطلاعات کلیدی است:
آشنایی با SERP
SERP به سادگی یک صفحه موتور جستجو است و لیست 10 نتیجه جستجو برای هر پرس و جو جستجو داده شده را نشان می دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله برای شما آشنایی با SERP را به طور کامل شرح دادیم. SERP به سادگی یک صفحه موتور جستجو است و لیست 10 نتیجه جستجو برای هر پرس و جو جستجو داده شده را نشان می دهد.
در جستجوی Google ،SERP ها حاوی نتایج ارگانیک و پولی هستند.
از سال 2007، Google SERP ها انواع مختلفی از “ویژگیهای SERP” را نشان داده اند. بعضی SERP ها برای ارائه اطلاعات به گونه ای طراحی شده اند که جستجوگر مجبور نیست از طریق وب سایت کلیک کند یا صفحه SERP را ترک کند. در حالی که سه موقعیت برتر در SERP ها بیش از 50٪ از کلیه کلیکها را دارند، نتایج غنی و یا نتایج پیشرفته دیگری که گوگل از سال 2007 نمایش داده است، بالاتر از میانگین کلیک از طریق نرخ ها نیز هستند.
اگر می خواهید ترافیک ارگانیک خود را بهینه کنید، درک SERP ها بسیار مهم است.