گوگل برای ایندکس کردن سایت ها از الگوریتم های زیادی استفاده می کند. از جدیدترین این الگوریتم ها می توان به الگوریتم رنک برین اشاره کرد. در سالهای اخیر گوگل همواره در تلاش بوده است تا وب سایت ها متناسب با تلفن همراه باشند و به دنبال یافتن روند رفتار کاربر و انعکاس آن در جستجو ها است. استفاده از تلفن همراه روز به روز افزایش می یابد و همین امر باعث شده است تا الگوریتم موبایل گوگل ایجاد شود.

google mobile first index
الگوریتم mobile first index از سال 2018 کاربردی شده است.

اولین الگوریتم موبایل فرندلی گوگل در 21 آوریل 2015 تحت عنوان mobilegeddon انتشار یافت که هدف آن ارتقاء رتبه وب سایت های موبایل فرندلی بود. در سال 2018 این موضوع بسیار مهم شد و الگوریتم به روزرسانی شده mobile first index مطرح و تایید شد که صفحاتی را که موبایل فرندلی هستند را در اولویت ایندکس قرار می دهد. وجود این نوع از الگوریتم ها باعث شده تا دیگر کارهای اسپم و سئوی کلاه سیاه کاربردی نداشته باشند، در واقع صفحات یا موبایل فرندلی هستند و یا نیستند و حالت میانه ای در اینجا وجود ندارد.

Mobile first-indexing چیست ؟

ایندکس کردن با اولویت موبایل فرندلی بودن همان چیزی است که این الگوریتم به دنبال آن است. در این روش وب سایت هایی در ابتدا ایندکس می شوند که نسخه تلفن همراه آنها به درستی وجود داشته باشد و این فاکتور جهت رتبه بندی سایت ها در اولویت قرار می گیرد. اگر شما ترافیک crawlbot وب سایت خود را بررسی نمایید، احتمالا شاهد افزایش میزان ترافیک smartphone googlebot خواهید بود، این به این معناست که بیشتر بازدید ها از سایت شما توسط موبایل انجام شده اند.

موبایل فرندلی
همه سایت ها باید موبایل فرندلی باشند.

وجود این الگوریتم به معنای آن نیست که سایت هایی که موبایل فرندلی نیستند جایگاهی در رتبه بندی گوگل نداشته باشند و همه سایت هایی که فقط با دسکتاپ سازگار هستند نیز در این رتبه بندی خواهند بود اما آن دسته از سایت هایی که این ویژگی را ندارند باعث ایجاد تاثیر منفی در رتبه بندی آنها خواهد شد.

با این کار در واقع روند معکوسی در ایندکس کردن و رتبه بندی سایت ها اتفاق می افتد، زیرا تا مدتها بررسی محتوای نسخه دسکتاپ مبنای کار الگوریتم ها بود و نسخه موبایل به عنوان یک نسخه جایگزین بررسی می شد. با توجه به آمارها می توان گفت حدود 52 درصد کاربران اکثر سایت ها از موبایل برای جستجو استفاده می کنند. البته 48 درصد باقیمانده که در دسکتاپ به جستجو می پردازند قابل توجه هستند اما با وضعیت پیشرفت های اخیر باید متوجه این نکته بود و توصیه می شود که حتما این موبایل فرندلی بودن را در سایت خود داشته باشید تا حتی در صورت آپدیت الگوریتم های گوگل و ایجاد الگوریتم های جدید که بیشتر مطابق رفتار کاربران است، همواره در رتبه بندی های گوگل قرار داشته باشید.

google mobile first index
گوگل الگوریتم موبایلی برای بررسی سایت ها دارد.

طراحی اصلی وب سایت مطابق با دسکتاپ انجام می شود و به عنوان جامع ترین نسخه یک وب سایت است که محتوای آن کامل است و تمام برچسب گذاری ها و لینک دهی ها به طور کامل در آن وجود دارند، در حالی که نسخه موبایل ممکن است دارای محتوای سبک تر باشد و آن سطح از نشانه گذاری و ساختار در نسخه موبایل وجود ندارد.

مواردی که در سئو یا بهینه سازی نسخه موبایل سایت خود باید در نظر داشته باشید عبارتند از :

محتوا

شما باید مطمئن باشید که نسخه موبایلی سایت شما همانند نسخه دسکتاپ دارای محتوایی (مثل فیلم و عکس و متن) با ارزش و با کیفیت است و تمام ویژگی های به کار رفته در تلفن همراه قابل استفاده هستند از جمله ویژگی alt تصاویر.

داده های ساختار یافته

داده هایی که در نسخه موبایل و دسکتاپ نمایش داده می شوند باید یکسان باشند، همچنین URL آنها نیز یکسان باشد. توجه داشته باشید که از اضافه کردن داده های اضافی در هریک از نسخه ها خودداری کنید.

google mobile first index
این الگوریتم برای سایت هایی که موبایل فرندلی هستند اولویت قائل می شود.

داده های متا

توجه داشته باشید که عناوین و توضیحات متا در هر دو نسخه حتما معادل باشند. این نکته را در نظر داشته باشید که معادل بودن داده ها مطرح است نه لزوما یکسان بودن آنها، زیرا امکان دارد لازم باشد تا برای نسخه موبایل کمی جملات را مختصر کرد اما اطلاعات و کلمات کلیدی نباید تفاوتی داشته باشند.

Hreflang

اگر برای بین المللی کردن از این ویژگی استفاده می کنید باید تمام قسمت های موبایلی آن به کشور مورد نظر اشاره کند.

Social metadata

opengraph tags، twitter cards و سایر داده ها باید در هر دو نسخه موبایلی و دسکتاپ وجود داشته باشند.

google mobile first index
در آینده این الگوریتم برای همه سایت ها به کار برده خواهد شد.

XML and media sitemaps

همه لینک های فایل های نقشه و مدیا را بررسی نمایید تا در نسخه موبایلی به درستی قابل دسترسی باشند.

Search console verification

اگر تنها نسخه دسکتاپ خود را در گوگل سرچ کنسول تایید کرده اید، باید حتما نسخه موبایلی را نیز در آن تایید نمایید.

اپلیکیشن ایندکس سازی

اگر شما برای نسخه دسکتاپ خود اپلیکیشن ایندکس تنظیم کرده باشید، ممکن است بخواهید تا نسخه موبایلی را نیز با آن بسنجید.

ظرفیت سرور

برای سایت هایی که برای موبایل به طور جداگانه اطلاعات روی هاست قرار می گیرد ظرفیت سرور یک باعث افزایش سرعت خزیدن در نسخه موبایلی وب سایت می شود.

google mobile first index
گوگل برای موبایل فرندلی بودن ایندکس جدا تعریف نمی کند.

سوالات متداول

آیا استفاده از mobile first indexing یک index جداگانه مربوط به تلفن همراه ایجاد می کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت نه، گوگل تنها از یک index استفاده می کند و برای نسخه موبایل یک ایندکس جداگانه در نظر نمی گیرد و تنها نحوه افزودن محتوا به ایندکس موجود را تغییر می دهد.

روند قرار گرفتن این گونه سایت ها در ایندکس گوگل چگونه شروع شد ؟

در ابتدا برای برخی از سایت های خاص تمام معیار های گفته شده در بالا بررسی می شدند و در صورت آماده بودن به ایندکس انتقال داده می شدند، این کار به مرور انجام شد و الان اکثر وب مسترها سعی دارند تا تمامی معیارهای لازم را در نظر بگیرند، زیرا روز به روز این روند در حال پیشرفت است و گستره بررسی گوگل همچنان افزایش می یابد.