شاید تا به حال نام الگوریتم های گوگل به گوشتان خورده باشد. همیشه صاحبان وب سایت ها علاقه دارند وب سایتشان جزو اولین نتایج جستجو قرار بگیرد، به همین خاطر همیشه دنبال راه حل هایی هستند که سایتشان به لحاظ فنی برای موتور های جستجو قابل فهم باشد که این کار کاملا فنی،تخصصی و دقیق است( افزایش رتبه سایت ). پس اگر شما هم چنین هدفی دارید در ادامه با مقاله ی ” الگوریتم های سئو ” همراه ما باشید..

 

الگوریتم چیست؟

به مجموعه ‌ای از دستورالعمل ‌ها و فرمول ‌هایی که با زبان رسا و دقیق، به همراه جزئیات لازم و به صورت مرحله به مرحله به گونه اجرا شده باشند که هدف خاصی را دنبال کنند و شروع و پایان آنها نیز مشخص باشد، الگوریتم گفته می‌شود.

 

الگوریتم گوگل چیست؟

فرایندی که موتورهای جستجوی گوگل براساس آن وب سایت ها را تجزیه و تحلیل می کنند. این فرایند و دستور العمل ها گاهی پیچیده شده و در قالب الگوریتم وارد دنیای اینترنتی می شوند.

حالا که با مفهوم کلی الگوریتم آشنا شدید، در ادامه به معرفی چند نمونه از الگوریتم های گوگل می پردازیم..

 

الگوریتم پاندا

همانطور که می دانید پاندا حیوانی آرام، مهربان و کتاب خوان است.در این الگوریتم روزانه پانداهای زیادی در گوگل هستند که وظیفه ی مطالعه ی محتوا و مطالب وب سایت ها را دارند. آن ها به راحتی می توانند یک سایت مفید را از یک سایت ضعیف تفکیک کنند. حتی می توانند کاری کنند که هیچ کاربری وارد سایت های ضعیف نشود.

حتما تا به حال بارها مشاهده کرده اید که در محیط اینترنت مطالب چندین سایت مشابه یکدیگر و کپی باشند. این کار باعث می شود فرایند سئو دچار اختلال شود و همچنین سایتی که محتوا را اولین بار تولید کرده، در بین انبوهی از محتوای کپی شده گم شود و جایگاهش را از دست بدهد. زمانی که الگوریتم پاندا راه اندازی شد، خزنده های این الگوریتم دائما به دنبال مطالب اصلی بودند و مطالبی که کپی شده بود را از نتایج جستجو حذف می کردند.

الگوریتم های سئو

الگوریتم پاندا

 

محتوایی که پاندا از آن خوشش نمی آید:

محتوای خلاصه شده و ناقص

تکرار حرف های قبلی سایت بوسیله کپی کردن محتوا

جمع آوری و گلچین کردن محتوا از چند سایت و تولید یک مجموعه

زیاد بودن آگهی های تبلیغاتی یک صفحه

ناهماهنگی محتوا با عنوان بیان شده در گوگل

 

الگوریتم پنگوئن

پنگوئن شخصیتی درون گرا، اهل پیوند صمیمی و متنفر از تکرار کلمات دارد. اگر پیوند پنگوئن ها در صف های طولانی شما را یاد پیوندها و لینک ها در سایت ها می اندازد باید بدانید پنگوئن ها از هر لینک و پیوندی خوششان نمی آید.

این الگوریتم فیلتری برای مقابله با سایت هایی است که قصد دارند از طریق روش هایی مثل لینک سازی اسپم و پرکردن صفحه با کلمات کلیدی در نتایج جستجوی گوگل، تغییر ایجاد کنند و رتبه ی سایت خود را از این راه بالا ببرند.

لینک های اسپم باعث می شود کاربران با سرچ و جستجو، به هدف موردنظر خود نرسند. اگر از این لینک ها استفاده شود پنگوئن وارد عمل شده و وب سایت شما را بخاطر لینک اسپم و افزایش رتبه ی جعلی در نتایج جستجو گوگل جریمه می کند و به پایین ترین جایگاه در نتایج جستجو انتقال می دهد.

کلمات کلیدی باعث می شود به سایت های بی ربط مراجعه نکنید، و دقیقا به سایت هدف بروید. حال اگر سایتی از این لینک ها به صورت انبوه استفاده کند و هدف صاحبان سایت بالابردن تعداد کلیک روی وب سایتشان باشد، خواندن مطالب سخت شده و برای مخاطب کاربردی نخواهد بود.

در این شرایط تاکید پنگوئن ها روی سایت هایی است که به تولید محتوای با ارزش می پردازند و متن هایی که کلمات کلیدی زیادی دارند بطور کلی کنار گذاشته می شوند.

الگوریتم های سئو

الگوریتم پنگوئن

مواردی که گوگل در الگوریتم پنگوئن بررسی می کند:

  1. لینک هایی که از سایت های بی کیفیت و ضعیف به شما لینک شده اند.
  2. لینک هایی که از سایت های بی ارتباط به موضوع سایت شما به شما لینک شده اند.
  3. لینک هایی که بصورت پولی و با پرداخت پول به یک سری سایت های مشخص ایجاد شده اند و به شما لینک داده اند.
  4. لینک هایی که مبدا فرستنده آنها پر از کلمات کلیدی بی محتوا است و به شما لینک داده اند.
  5. لینک هایی که در سایت شما به شدت به همدیگر و صفحات وب سایت خودتان لینک شده اند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

مرغ مگس خوار حیوانی دقیق، سریع و جدی است. در گذشته وقتی عبارت یا جمله ای در گوگل سرچ میشد نتایج غیر مرتبط در نتیجه ی جستجو نشان داده می شد، چون گوگل توانایی تفکیک کلمات کلیدی از کلمات اضافه را نداشت و حتی کلمات اضافه را به عنوان کلمه ی کلیدی در نظر می گرفت.

اما پس از گذشت مدتی و روی کارآمدن الگوریتم مرغ مگس خوار این مشکل حل شد. این پرنده ی جدی و دقیق پس از وارد کردن متن کاربر با دیدن هر کلمه با سرعت خیلی بالا به دنبال مترادف و هم خانواده های آن می گردد.

این الگوریتم تاثیر مستقیم در رتبه بندی گوگل ندارد و صرفا عباراتی که کاربر جستجو کرده بررسی می کند و براساس خواسته ی کاربر سعی دارد بهترین نتایج را نمایش دهد.

الگوریتم های سئو

الگوریتم مرغ مگس خوار

مواردی که برای جلب کردن نظر مرغ مگس خوار با بهبودی سئوی سایت کاربرد دارد:

1. بهینه کردن تمام کلمات کلیدی

2. بهینه سازی انکر تکست‌ها

3.تولید مقاله‌هایی با تعداد کاراکترهای متنوع

4. افزودن محتوای تصویری به پست‌ها

5. استفاده از کدهای نشانه گذاری schema

الگوریتم گورخر

گورخر حیوانی حساس، زودرنج و بسیار علاقه مند به خرید اینترنتی است. خط های سیاه و سفید گورخر شبیه بارکد روی محصولات است، جالب است بدانید الگوریتم گورخر مسئول نظارت روی سایت های فروش اینترنتی است. همانطور که می دانید خط های سیاه و سفید روی بدن گورخر موجب دور شدن حشرات می شود، در دنیای مجازی هم این الگوریتم وظیفه ی دور کردن و نابود کردن سایت های کلاه بردار فروش اینترنتی را برعهده دارد.

هدف این الگوریتم کیفیت سنجی فروشگاه های اینترنتی است و مانع از ترویج فروشگاه های اینترنتی تقلبی می شود.

الگوریتم های سئو

الگوریتم گورخر

عواملی که گوگل در الگوریتم گورخر به آن توجه می کند:

طراحی سایت به صورت واکنش گرا یا ریسپانسیو

داشتن بارکد برای تمامی کالاها

استفاده از کوپن های تخفیف برای تشویق کاربران به خرید این محصولات

ایجاد مقایسه با کالاهای موجود در سایتهای دیگر

کم شدن مراحل خرید و راحتی خریدار

وجود قیمت روی کالاها

وجود آدرس معتبر برای فروشگاه و … .

 

الگوریتم کبوتر

کبوتر از آن دسته پرنده هایی است که طرفدار صلح و نزدیکی است و همچنین به مکان های آشنا علاقه ی زیادی دارد. این پرنده ترجیح می دهد به مکان هایی که می شناسد سر بزند و علاقه ای به پرواز در مکان های ناآشنا و دوردست ندارد. وقتی عبارتی را جستجو می کنید این کبوتر سعی می کند همه ی نتایجی که از نظر فیزیکی در نزدیکی شما هستند را نشان دهد.

عملکرد موتور جستجوی گوگل طبق روال زیر است:

در محیط اینترنت اطلاعات وب سایت ها در قفس های داده نگهداری می شوند.

در هر قفس تعداد زیادی کبوتر وجود دارد که دائما به دنبال بررسی محتوای سایت ها و مقایسه ی آن ها با کلمه ی کلیدی مورد نظر کاربر هستند.

هربار مطلب مناسب با کلمه ی کلیدی پیدا کنند به آن یکبار نوک می زنند.

صفحاتی که تعداد بیشتری نوک به آن خورده باشد امتیاز بیشتری دریافت می کند.

الگوریتم های سئو

الگوریتم کبوتر