در این مقاله درباره موتور جستجو اسک (Ask Search Engine)، به طور کلی توضیح داده شده و امکانات آن و تفاوت آن با دیگر موتور های جستجو به خصوص گوگل و غیره نیز بررسی می شود.

موتور جستجوی Ask این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا جستجو را در قالب یک سؤال انجام دهند و نتایج مرتبط را پیدا کنند. این سایت علی رغم رقابت با سایر موتورهای جستجو مانند Bing و Google و Yahoo، در بین کاربران اینترنت محبوب است.

در این مقاله به بررسی موارد زیر پرداخته می شود:

تاریخچه

لوگو اسک
لوگو اسک

Ask.com در سال 1996 با نام Ask Jeeves تأسیس شد و در سال 2005 به عنوان Ask.com تغییر نام داد و حال یک موتور جستجوی پیشرو در وب می باشد. این موتور توسط Garrett Gruener و David Warthen طراحی شده است. Gary Chevsky نرم افزار اصلی این موتور جستجو را طراحی کرد. طراحان این موتور جستجو احساس می کردند که کاربران به جای جستجو یک یا چند کلمه، با پرسیدن سؤال به جستجو خود نزدیک تر خواهند شد و اساس کار اسک را بر این پایه قرار دادند.
شایان ذکر است که این موتور جستجو متعلق به InterActiveCorp می باشد و ایده اصلی آن ارائه اطلاعات سریع و کارآمد برای کاربران اینترنتی است.
به این صورت عمل می کند که کابران کلمات کلیدی یا عبارات جستجو را در قسمت جستجو تایپ می کنند و اطلاعات درخواستی از سمت سرور ارسال می شود.
Ask.com سؤالات در قالب ریاضی، فرهنگ لغت یا گفتگو را نیز می تواند تشخیص دهد. در سال 2007 این موتور جستجو دوباره طراحی شد.

روش های دسترسی به Ask

نوار ابزار اسک
نوار ابزار Ask

بسیاری از کاربران با موتور جستجوی Ask از طریق نوار ابزار Ask آشنا می باشند که بسیاری از افزودنی های رایگان مانند Java را نیز شامل می شود. اگر این نوار ابزار را نصب کنید، در دفعات بعد صفحه اول Browser شما موتور جستجوی Ask خواهد بود. جهت حذف این نوار ابزار نیز می توان از قسمت افزودن/ حذف برنامه ها در کنترل پنل ویندوز اقدام به حذف آن کرد.

پس از نصب، این موتورجستجو نیز مانند سایرین پیشنهاد می دهد تا Ask را به عنوان موتورجستجوی پیش فرض انتخاب کنیم. در مرحله بعد، درخواست می کند تا به عنوان صفحه اصلی (Homepage) تعیین شود. که هر دو این انتخاب ها به صورت پیش فرض فعال می باشند.

چرا Ask همیشه از کاربران خود در خواست می کند تا بر روی کامپیوتر نصب شود؟
زیرا یکی از روش های رایگان نگه داشتن برنامه های نرم افزاری، در عین حالی که این امکان برای برنامه نویس فراهم شود که پول به دست آورد، ارائه پیشنهادهایی مانند Ask Toolbar است.

سوال روز اسک
در صفحه اصلي سايت روزانه سوال پرسيد مي شود كه با پاسخ می توان به خيريه سايت كمك كرد.
  • آدرس موتور جستجو اسک

https://www.ask.com

  • آدرس برنامه Android موتور جستجو اسک

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.app.vvakjvzsearchappuk

خدمات محلی

موتور جستجو Ask خدمات خود را در سراسر کشورهای خاص ارائه می دهد و در هر یک از آن ها با زبان های مرتبط کار می کند.

  • Ask.fr (فرانسه)
  • Uk.ask.com (انگلستان)
  • Ask.de (آلمان)
  • Ask.es (اسپانیا)
  • Ask.it (ایتالیا)
  • Ask. Nl (هلند)

قابلیت های Ask

اسک کید
Ask.Kids، سایتی مناسب برای کودکان

Ask.Kids

Ask.Kids که قبلاً با عنوان Ask Jeeves for Kids شناخته شده بود، یک وب سایت آسان و سرگرم کننده است که به کودکان این امکان را می دهد تا در شبکه جهانی وب جستجو کنند. یک سایت آموزشی و متناسب با سن می باشد که ضمن آموزش، سرگرمی نیز برای کودکان فراهم می کند.

Ask Sponsored Listings

ASL یک سیستم حراج است که به تبلیغ کنندگان، آژانس ها و متخصصان SEM امکان می دهد تا برنامه های بازاریابی جستجو خود را بهینه کنند. تبلیغ کنندگان می توانند مشتری بالقوه را به دلیل شبکه سازی خدمات آنلاین که توسط ASL پیشنهاد شده است، هدف قرار دهند. این خدمات شامل سایتهای جستجو، سایتهای جستجوی متا و شیوه زندگی، فناوری و سایت های تجاری می باشد.

Bloglines

این سرویس به بازدید کنندگان این امکان را می دهد که فیدها یا وبلاگ های مختلف RSS را جستجو، یا منتشر کنند. Bloglines تعداد زیادی محتوای وب را به صورت live مانند اخبار، مقالات، تصاویر، استودیوها و فیلم ها فهرست بندی می کند. همچنین این محتوا به زبان های مختلف موجود است.

قابلیت های فراوان اسک
قابلیت های فراوان اسک

Dictionary.com

Ask یک سرویس مرجع پایدار برای بازدید کنندگان خود ارائه می دهد که وابسته به شرکت Ask.com و همچنین متعلق به IAC می باشد.

Ask.com Maps

نقشه های Ask.com، یک رابط مبتنی بر AJAX را با یک مجموعه متمایز از ابزار نقشه برداری ترکیب می کند.

جستجوی دانشنامه

با استفاده از مطالب ویکی پدیا، هوتون میفلین و کلمبیا، پاسخ های مستقیم را در بالای صفحه نتایج نمایش می دهد.

اسک و قابلیت های آن
مي توان در قسمت Themes پوسته مورد علاقه خود را انتخاب كرد.

Desktop Search

کاربران اکنون علاوه بر داشتن یک برنامه مستقل، می توانند از طریق مرورگر وب خود به فایل ها و ایمیل های خود نیز دسترسی داشته باشند. Ask.com تنها موتور جستجو برای ارائه این گزینه ها می باشد.

پاسخ های هوشمندانه

Ask کمترین تبلیغات را در صفحه اول نتایج نشان می دهد. با پاسخ های هوشمند، Ask.com تنها موتور جستجوگری است که نتایج ویراستاری را در بالای تبلیغات قرار می دهد. یکی از بهترین ویژگی های Ask، ویژگی Smart Answers می باشد. نکته جالب در مورد پاسخ های هوشمند این است که شما می توانید یک جواب فوری و واقعی دریافت کنید (بدون نیاز به جستجو در میان نتایج غیرمرتبط)، به علاوه، تعداد زیادی پیشنهادات جستجوی اضافی را در سمت راست قسمت جستجو دریافت می کنید که می تواند به گسترش یا حتی محدودسازی جستجو شما کمک کند.

ویژگی های اسک
قابلیت های Ask

جستجوی محلی

آیا می خواهید کافی شاپی در نزدیکی خود پیدا کنید؟ بهتر است جستجوی محلی را امتحان کنید. به عنوان مثال، جهت پیدا کردن کافی شاپ های شهر نیویورک تایپ می کنیم:
کافی شاپ نیویورک
نکته جالب درباره Ask Local Search این است که گزینه های expand/narrow زیادی را برای جستجوی فراهم می آورد. بدیهی است که تعداد زیادی کافی شاپ های در شهر نیویورک وجود خواهد داشت، بنابراین Ask یک منوی کشویی با برخی از محله های خاص را برای شما فراهم می کند.

ویژگی آینده

Ask بزودی رقیب AdSense را برای همه ناشران شناخته شده در سراسر وب راه اندازی می کند.

میانبرها جستجو

موتور جستجو اسک
موتور جستجو اسک

می توانید از Ask برای یافتن مطلبی در وب استفاده کنید، اما Ask میانبرهایی برای بسیاری از جستجوهای محبوب قرار درنظر گرفته است:

  • ماشین حساب تبدیل: جهت تبدیل واحد “مایل به یارد” یا تبدیل های پیشنهادی دیگر می توان از این قابلیت استفاده کرد.
  • فرهنگ لغت: جهت پیدا کردن کلمه مورد نظر خود، کلمه را با “define” ،”definition” یا “meaning of” شروع کنید.
  • جستجوی افراد مشهور: کافیست نام هر شخص مشهوری را که در جستجوی آن هستید تایپ کنید.
  • جستجوی محصول: محصول موردنظر خود را بر اساس بازدیدها، ویژگی ها، قیمت و محل فروشگاه پیدا کنید.

سئو و موتور Ask

سئو و موتور اسک
سئو و Ask

اسک یک موتور جستجوی نسبتا عمومی است و ادعایی که برای خاص بودن دارد این می باشد که کارکرد آن برپایه سوال و جواب است و کاربر می تواند درخواست خود را به صورت یک سوال توضیحی متنی وارد کند. با رعایت کردن موارد سئو برای بینگ و گوگل می توان در اسک هم رتبه خوبی کسب کرد اما اسک بیشتر سایت هایی را نمایش می دهد که پاسخ مناسب و دقیقی برای سوال کاربر داشته باشد (این موتور در ایران طرفدار و کاربر خاصی ندارد).

مقایسه موتورجستجو Ask و Google

تفاوت سرچ گوگل با اسک
نتایج جستجو گوگل بر اساس محبوبیت می باشد.

تیم اسک ادعا می کنند که فن آوری اسک”به وب متفاوت نگاه می کند”. در حالی که PageRank Google نتایج جستجوی خود را بر اساس محبوبیت درج می کند، Ask از روشی به نام “ExpertRank” استفاده می کند که یک الگوریتم جستجوی خودکار است (مانند گوگل)، اما در بالای این نتایج با استفاده از انجمن های موضوعی و مقاله های ویراستاری شده، “پاسخ های هوشمند” ارایه می شوند.
با این وجود که ExpertRank یک فرمول مخفی است که Ask آن را فاش نمی کند، اما بر این عقیده می باشند که بهترین نتایج جستجوها با تخصص – و نه محبوبیت – تعیین می شود.

سرچ در اسک
Ask اغلب “پاسخ های هوشمندانه” را در بالای صفحه اصلی قرار می دهد.

تفاوت های قابل توجی میان موتورجستجو Ask و Google می باشد. نکته بارز این است که Ask.com به جای اینکه در یک صفحه سمت راست جداگانه مانند Google باشد، تبلیغات خود را در صفحه اصلی محتوا قرار می دهد. بنابراین وقتی یک جستجوی کلی در Ask انجام می دهید، صفحه سمت راست گاهی اوقات توسط گزینه های جستجوی پیشرفته اشغال می شود. همچنین Ask اغلب “پاسخ های هوشمندانه” را در بالای صفحه اصلی قرار می دهد که باعث می شود در صفحه اول نتایج، اطلاعات فوری و مفید در اختیار کاربر قرار داده شود.