در این مقاله قصد داریم به طور کلی درباره ی این موضوع که ریدایرکت 301 چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟ بحث کنیم با ما همراه باشید.

از جمله عوامل مهمی که هنگام راه اندازی یک وب سایت لازم است در نظر گرفته شود، رعایت اصول اولیه آن که شامل پیاده سازی و نیز رعایت اصول سئو می باشد. این فرآیند، علاوه بر سودی که برای صاحبان سایت دارد، موجب کسب رتبه نیز برای صاحبان وب سایت ها می شود که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است و برای حفظ این رتبه، مستلزم استفاده از شیوه های درست مدیریتی خواهید بود.

هر وب سایتی ممکن است در طول فعالیت خود با تغییر آدرس وب سایت به طور دائم و یا موقت روبه رو شود. که ممکن است کاربران قدیمی به همان آدرس قبلی مراجعه کنند و با پیغام خطای مرورگر مبنی بر پیدا نکردن آدرس (یا صفحه ی مورد نظر) مواجه شوید.

با مراجعه کاربران به آدرس سابق به مرور زمان کاربران و بازدید کننده های وب سایت از دست می روند. سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان میلیون ها کاربر را از آدرس جدید وب سایت با خبر کرد. نکته مهم تر این است که اگر وب سایت شما قدیمی باشد مسلما از ارزش خاصی برخوردار است و در طولانی مدت در موتورهای جستجو ثبت شده است که در رتبه سایت موثر بوده است، به منظور رفع این مشکل تنها راه حلی که باقی می ماند انجام عمل ریدایرکت است.

در واقع ریدایرکت تکنیکی در شبکه جهانی وب است برای اعمال تغییر مسیر وب سایت ها از یک صفحه به صفحه دیگر است. ریدایرکت یکی از مهم ترین عواملی است که در بهبود سئوی سایت تا حدودی موثر است.

واژه Direct به معنی هدایت کردن است و redirect به معنی مجددا هدایت کردن است. ریدایرکت در مجموع به این معنی است که کاربران از یک صفحه به صفحه دیگری هدایت شوند.

ریدایرکت به معنی هدایت کاربران از یک صفحه به صفحه دیگری است.

دلایل انجام redirect

ریدایرکت کردن وب سایت معمولا به دلایل زیر انجام می شود:

  1. خرابی آدرس اینترنتی یا URL: ممکن است آدرس یک صفحه از وب سایت خراب باشد و یا کار نکند در این صورت می توانید ریدایرکت را انجام دهید.
  2. زمانی که به هر دلیل ممکن است دامنه و یا آدرس وب سایت تغییر کند.
  3. انجام ریدایرکت به منظور کاهش حجم ترافیک یک صفحه و انتقال ترافیک به صفحات دیگر وب سایت
  4. پایین بودن کیفیت محتوای یک وب سایت
  5. کنترل کنوانسیون های وب (www ، http و…) تحت یک آدرس وب

انواع ریدایرکت

حال که با مفهوم redirect و نیز دلایل ریدایرکت کردن یک صفحه / وب سایت آشنا شدید، قصد داریم شما را با انواع ریدایرکت آشنا کنیم. برای انجام عمل redirect تنها نکته ای که مهم است تعداد صفحات اند، که حائز اهمیت بالایی است. هدف از redirect باعث شده است تا ریدایرکت به دو دسته کلی تقسیم شود:

redirect 301:

گاهی اوقات به دلیل تغیر آدرس و یا تغییر دامنه سایت نیازمند هدایت کاربران قدیمی به یک آدرس جدید هستیم که باید از این روش استفاده کنیم. redirect 301 به طور دائمی است و با انجام این روش شما علاوه بر انتقال کاربران، ارزش و رتبه صفحات خود را نیز انتقال خواهید داد و از بین نخواهد رفت.

در حقیقت این ریدایرکت یک نوع کد وضعیت و یا Status Code است که به گوگل یا موتور های جستجو اعلام می کند، این وب سایت و یا این صفحات به آدرس جدید انتقال پیدا کرده است و با این عمل گوگل URL جدید را در دیتابیس خود ذخیره می کند.

ریدایرکت 301 و 302

redirect 302:

گاهی اوقات ممکن است به طور موقت تعدادی از صفحات وب سایت را از دسترس خارج کنیم و به آدرس جدیدی انتقال دهیم. با از دسترس خارج کردن صفحات، خطای 404 برای کاربران نمایش داده خواهد شد و اگر این عمل به مدت طولانی مدت انجام شود به مرور زمان این صفحات از دیتابیس گوگل حذف خواهند شد و با حذف این صفحات قطعا ارزش آن نیز از بین خواهد رفت.

شما با انجام ریدایرکت 302 می توانید به طور موقت صفحات را به آدرس جدید انتقال دهید. با انجام این عمل ارزش صفحات شما حفظ خواهند شد و کاربران نیز به درستی به آدرس جدید منتقل می شوند.

تاثیر redirect 301 در سئو سایت

استفاده کردن از ریدایرکت در گذشته تاثیر زیادی بر سئوی سایت داشت. در گذشته شما با redirect 301 می توانستید 85% از اعتباری که در موتور های جستجو داشتید را انتقال دهید. اما با این وجود هم نمی توان به طور قطعی گفت که ریدایرکت هیچ تاثیری بر سئوی سایت ندارد. ریدایرکت به طور مستقیم تاثیری بر سئو سایت و رتبه بندی گوگل ندارد. اما یکی از فاکتور های مهمی است که بر سئوی سایت اثر دارد Page Rank است. با ایجاد آدرس برای یک وب سایت جدید، درست بودن و مرتب بودن محتوا اهمیت دارد. در صورت رعایت نکردن این اصول نه تنها باعث از دست رفتن اعتبار و ارزش می شود بلکه به آدرس جدید هم منتقل نمی شود.

امروزه هر صفحه ای که در نتایج موتور های جستجو ثبت می شود 1 اعتبار دارد. اعتبار شما می تواند بالا یا پایین ، منفی یا مثبت باشد. طبق اعتبار سایت است که شما در موتورهای جستجو رتبه می گیرید. در حقیقت هر صفحه ای که فاکتور های سئو و گوگل را رعایت کرده باشد، رتبه بهتری در نتایج موتور های جستجو خواهد داشت

اما

اگر قصد دارید اعتبار صفحه ای خود را از طریق تغییر آدرس بالا ببرید باید محتوای با کیفیت و صفحات مرتب داشته باشید و ضمناً برای از بین نرفتن اعتبار صفحه ی قبلی و همچنین تغییر آدرس سایت و انتقال اعتبار به صفحه جدید باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

ریدایرکت 301

آموزش ریدایرکت 301 تک فایل‌:

برای اینکه یک فایل را به طور تکی ریدایرکت 301 کنید باید:

برای اینکه این آدرس momtazseo.com/oldfile.htm به این آدرس momtazseo.com/newfile.htm تغییر یابد، باید کد زیر را در فایل htaccess.قرار دهید.

Redirect 301 /old.html https://www.momtazseo.com/new.html

ریدایرکت 301

فایل htaccess ، یک فایل پیکربندی وب سرور آپاچی است که میتواند دسترسی به سایت یا نحوه عملکرد آن را کنترل کند. این فایل می تواند تنظیمات پیش فرض سرور آپاچی را تغییر دهد.

حال این کد بیان گر چه چیزی است :

دستور ریدایرکت 301: بیان گر انتقال دائمی این صفحه به آدرس دیگری است.

old.html/ : این قسمت از کد بیان گر مکان قرار گیری فایل قدیمی است.

https://www.momtazseo.com/new.html: این کد آدرس صفحه جدید را مشخص می کند (صفحه ای بازدید کننده بعه آنجا هدایت می شود)

نکته : توجه داشته باشید که URL جدید را به طور کامل وارد کنید.
نکته : برای انتقال چندین صفحه باید هر یک از کد ها را به صورت مجزا وارد کنید. زیرا انتقال چندین صفحه با هم امکان پذیر نمی باشد.

برای ریدایرکت یک فایل به یک فایل در دامنه جدید باید این کد را در فایل htaccess. وارد نمایید:

Redirect 301 /oldfile.htm https://example.net/newfile.htm